* Tradiţionala
săniuţă, schiurile şi clăparii aferenţi încep să fie înlocuite, şi în ţara
noastră, de sporturi noi şi de echipamente din ce în ce mai sofisticate *
Airboarding-ul, supranumit şi body-boarding sau soft-boarding, este cel mai nou sport de iarnă, apărut în întreaga lume doar de câţiva ani. El poate fi considerat o variantă high-tech a clasicului mers cu sania.
Airboarding-ul, supranumit şi body-boarding sau soft-boarding, este cel mai nou sport de iarnă, apărut în întreaga lume doar de câţiva ani. El poate fi considerat o variantă high-tech a clasicului mers cu sania.
Spre deosebire de snowboard, airboarding-ul
nu necesită o multitudine de echipamente speciale şi este foarte uşor de
învăţat. Are o lungime
de 125 cm şi o greutate de 2,5 kg. Înainte de utilizare, airboard-ul trebuie
umflat cu aer. Pe partea inferioară este prevăzut cu caneluri, care înlesnesc
executarea de viraje şi asigură opriri rapide. În
opinia celor de la Transylvanian Adventures Team, airboarding-ul “reprezintă un mijloc ideal
pentru team-building! Dacă vă place aventura, trebuie neapărat să
încercaţi acest sport!”. Vârsta minimă a celor ce se pot încumeta să
experimenteze airboardingul este de 10 ani, oganizatorii transilvăneni
propunându-le temerarilor pârtii naturale în munţii Hăşmaş, Harghita,
Gurghiu, Giurgeu şi Călimani. Tot ei pun la dispoziţie doritorilor airboard-urile, împreună
cu căştile de protecţie,
echipamentul personal fiind indicat să conţină haine de ski, încălţăminte de
iarnă, ochelari de ski şi evident, mănuşi.
Aceluiaşi sport îi fac reclamă şi cei de pe blog.extreme-zone-adventure.ro, încă de anul trecut: “În această iarnă vom inaugura un nou sport, şi anume airboarding-ul. Este super tare!!! Vom începe pe pârtiile de la Arieşeni şi Stâna de Vale. Se poate practica pe orice pârtie, dar de preferat sunt pantele cu zăpadă pulver, nebătucită. Evitaţi zonele aglomerate de skiori sau de sănii. Începeţi treptat, cu pante mici, până învătaţi să controlaţi direcţia de alunecare. O să vă placă la nebunie!”
Aceluiaşi sport îi fac reclamă şi cei de pe blog.extreme-zone-adventure.ro, încă de anul trecut: “În această iarnă vom inaugura un nou sport, şi anume airboarding-ul. Este super tare!!! Vom începe pe pârtiile de la Arieşeni şi Stâna de Vale. Se poate practica pe orice pârtie, dar de preferat sunt pantele cu zăpadă pulver, nebătucită. Evitaţi zonele aglomerate de skiori sau de sănii. Începeţi treptat, cu pante mici, până învătaţi să controlaţi direcţia de alunecare. O să vă placă la nebunie!”
În condiţii ideale, scrie hoinareala.ro, în
principal pe pârtii foarte bătătorite, cu airboarding-ul se pot atinge viteze
incredibile, de peste 120 km/h, însă fiecare îşi poate ajusta viteza cu care se
deplasează. În Occident airboarding-ul este deja considerat o nouă modă, detronând
longevivul snowboarding. Primul airboard, în forma sa clasică, a fost fabricat
în Elveţia de către inginerul Joe Steiner în 1990. Abia după 10 ani de
experimente şi perfecţionare a design-ului acesta a putut prezenta lumii primul
airboard.
Caiac pe zăpadă
Cei de la extreme-zone-adventure le propun amatorilor de senzaţii tari ture de snowkayaking la Arieşeni. Radu T. şi
Ionut F. de la Extreme Zone Adventure sunt cei ce au introdus în ţară acest nou sport, iar la
Arieşeni s-a dat startul pentru prima oara la snowkayaking, în România. Pe
blogul extreme-zone-adventure.ro sunt oferite şi detalii despre neobişnuitul
sport: “E un generator de adrenalină situat între sanie şi bob, accesibil, dar
mult mai spectaculos. De ce este extrem? Fiindcă nu ai frâne şi nu poţi opri
decât jos în vale, iar direcţia rectilinie cu greu poate fi modificată. Pentru
menţinerea direcţiei poţi frâna uşor cu mâinile sau padela în lateral (stânga
sau dreapta, după caz), dar asta nu te va încetini prea tare. Am încercat ambele variante de
coborâre: cu şi fără padelă. Diferenţe mari nu sunt, dar când te foloseşti de
padelă (vâslă) există riscul să cazi pe ea şi să o rupi, cum am şi păţit o
dată. De viteză nu mai vorbesc. Când dai de hopuri ajungi să zbori. De oprit
noi ne opream când ne mai răsturnam sau jos în vale. Dar scopul era viteza cât
mai mare şi salturi pe măsură. Nu îţi trebuie prea multe cunoştinţe tehnice ca
să te dai cu caiacul pe zăpadă, ca şi la ski sau la snowboarding, îţi trebuie
doar mania vitezei şi spiritul de aventură. Într-un caiac eşti mai în siguranţă
ca pe o sanie şi mai liber ca într-un bob, dar am obţinut ceea ce urmăream,
distracţie la viteză mare. Surprinzător, pentru mine, caiacul "iartă"
o grămadă de gropi sau dâmbuleţe, care în mod normal ar determina o oprire
foarte bruscă şi foarte neplăcută, dar aproape toate obstacolele de acest gen
erau transformate în trambuline mai mari sau mai mici.
Recomandăm, pentru o siguranţă în plus, ca echipament: cască, ochelari de ski, mănuşi, etc. mai ales pentru "artificiile" cu caiacul în aer şi în special pentru aterizări. Pentru o coborâre mai puţin extremă se poate alege o pantă mai domoală, unde caiacul nu accelerează atât de puternic. Nu recomandăm sub nicio formă coborârea pe pârtiile amenajate, deoarece la o viteza prea mare pierzi controlul foarte uşor şi ajungi un pericol pentru tine, dar mai ales pentru ceilalţi oameni. Poziţia corectă în caiac este aplecat în faţă. Această poziţie previne posibile şocuri asupra coloanei vertebrale. Este important să îţi alegi locul de oprire, liber, fără obstacole, preferabil într-o vale sau pe o contra-pantă. Pentru a practica snowkayaking-ul în toată splendoarea lui, vă recomand să o faceţi pe zăpadă pufoasă sau după ce a nins proaspăt şi să evitaţi gheaţa!”.
Recomandăm, pentru o siguranţă în plus, ca echipament: cască, ochelari de ski, mănuşi, etc. mai ales pentru "artificiile" cu caiacul în aer şi în special pentru aterizări. Pentru o coborâre mai puţin extremă se poate alege o pantă mai domoală, unde caiacul nu accelerează atât de puternic. Nu recomandăm sub nicio formă coborârea pe pârtiile amenajate, deoarece la o viteza prea mare pierzi controlul foarte uşor şi ajungi un pericol pentru tine, dar mai ales pentru ceilalţi oameni. Poziţia corectă în caiac este aplecat în faţă. Această poziţie previne posibile şocuri asupra coloanei vertebrale. Este important să îţi alegi locul de oprire, liber, fără obstacole, preferabil într-o vale sau pe o contra-pantă. Pentru a practica snowkayaking-ul în toată splendoarea lui, vă recomand să o faceţi pe zăpadă pufoasă sau după ce a nins proaspăt şi să evitaţi gheaţa!”.
Escalade şi plimbări cu sănii trase
de câini
Transylvanian Adventures Team - Carpathian
Adventures are şi alte oferte după ce frigul se înstăpâneşte în România: “perioada iernii în Cheile Bicazului reprezintă o excelentă ocazie de a
încerca ceva nou pentru dumneavoastră: escalada pe pereţi de gheaţă. Alături de
instructorii noştri, vă veţi simţi în permanenţă în perfectă siguranţă,
desluşind pas cu pas, în decurs de doar câteva ore, tainele căţăratului pe gheaţă. Nu este necesară experienţă
anterioară”. Pentru cei mai romantici, transilvănenii vin cu altă ofertă: “aţi visat vreodată să călătoriţi cu
o sanie trasă de câini Husky? Probabil că da, dar pentru că acest lucru era
posibil numai în Alaska sau în Ţările Nordice, până acum nu aţi avut ocazia să
încercaţi acest sport. Noi vă oferim posibilitatea parcurgerii unor trasee de o
rară frumuseţe prin munţii Harghitei, Hăşmaşului şi Gurghiului, în compania a
12 câini Husky devotaţi şi prietenoşi”.
Pe skiuri, propulsat de vânt
Kiteboarding-ul
de iarnă se poate practica pe munte, pe lacuri şi câmpii îngheţate sau chiar pe
câmpii cu iarbă verde. Supranumit şi snowkiting,
sportul se practică pe skiuri sau placă, propulsia fiind
asigurată de un zmeu - cu puterea vantului. Locaţia ideală pentru
snowkiting trebuie să fie un spaţiu larg, lacuri bine îngheţate, cu un strat de
zăpadă de 10-15 cm. Stratul de zapadă de
10-15 cm este mai confortabil când cazi şi nu este nici aşa de mare, încât
să împotmolească un începător. După ce faci progrese în acest sport, vei căuta zăpadă din ce în ce mai
mare. De pe www.xtrem.ro se pot afla şi alte indicaţii de rutină
referitoare la snowkiting: “inspectează bine terenul unde ai de gând să te dai cu
snowkiteul, înainte de a începe să te dai. Verifică dacă sunt copaci, garduri,
case, linii de înaltă tensiune sau străzi în zonă. Păstrează o distanţă de 100
de metri faţă de orice obstacol, pe direcţia vântului şi ţine cont că, pe
gheaţă, nu poţi opri snowkiteul prea rapid, iar dacă se întâmplă să cazi, vei
mai aluneca pe o distanţă considerabilă. Este important să ţii cont şi de
faptul că zmeul te poate face să execuţi salturi mari, iar gheaţa este mai tare şi deci mai dureros în cazul în care vei
cădea, decât asfaltul. Nu sări cu snowkiteul decât dacă eşti sigur că vei avea
spaţiu suficient pentru aterizare în siguranţă”.
Snowkiting diferă
de celalalte sporturi alpine prin aceea că dă posibilitatea de a te deplasa în
ce direcţie doreşti, chiar şi la deal. Sportul a fost inventat în Statele Unite
la mijlocul anilor `80, când se utilizau un fel de paraşute transformate pentru
a se merge cu skiurile pe lacurile îngheţate şi pe câmpuri. Astfel, s-au
dezvoltat mici ateliere unde se construiau kiteski-urile. A devenit un sport
foarte popular acolo unde se practică sporturile de iarnă, în Franţa, Elveţia,
Austria, Norvegia, Suedia şi vestul Statelor Unite. Denumirea de snowkiting a
fost inventată în ţările europene de către practicanţii acestui sport. Primul
club de kiting din România a fost înfiinţat de trei braşoveni, în iarna 2008-
2008.