miercuri, 5 octombrie 2011

Strania lume Emo

Trendul emo este asociat cu un stereotip ce constă în a fi emoţional, sensibil, timid, introvertit, anxios. Mai este asociat şi cu stări de depresie sau tendinţe de auto-provocare de răni.
La început, termenul a fost legat doar de muzică. Numeroşi "cunoscători" ai genului şi culturii emo consideră scena D.C. hardcore/punk – şi formaţia "Rites of Spring" ca fondatorii emo, dar e o catalogare pripită. În zilele noastre, Jim DeRogatis, critic muzical la "The Chicago Sun-Times" admite că preferă să se gândească la “emo" "ca la un punk rock care e mai melodic şi introspectiv/depresiv decât hardcore dar, totuşi, cu tendinţe de energie primară şi furie".
Pendulând între iubire şi credinţă
Practic, acest gen de muzică a creat o cultură mai avansată şi a crescut continuu de la începutul anilor '90. Dacă este uşor să etichetezi un puşti emo, e mai greu să defineşti muzica emo. Cel mai bun mod de a o descrie, conform prezentării de pe Wikipendia, este "prin arpegiile uşoare ale chitarelor, cu vocalize uşoare la care se dă drumul într-o orchestră de chitare distorsionate şi aduse după aceea din nou la partea uşoară". Versurile emo sunt, în general, foarte poetice şi au o arie de la iubirea pierdută până la credinţe sau alte subiecte emoţionale. În zilele noastre, emo acoperă o mare varietate de formaţii, de la melodii uşoare ale celor de la "American Football" la melodii hard de la "At the drive in".Lansarea în 1994 a albumului "Diary" a forma
ţiei "Sunny Day Real Estate" (apărută cu doi ani înainte), avea să schimbe pentru totdeauna scena emo. "A apărut de nicăieri şi a schimbat vieţile oamenilor" spunea Jeremy Gomez, basist al formaţiei "Mineral" .
 Formaţiile ies din underground
Formaţia din Seattle "Sub Pop" a fost promotorul din spatele urii şi mediilor emo, ei dând, în 1990, peste o altă formaţie locală, "Nirvana". Scena din Seattle şi "Sub Pop sound" a conturat o explozie globală de blugi rupţi, tricouri cu lacrimi pe ele.
După un turneu European cu "Sonic Youth", în 1991, Nirvana şi-a lansat albumul cel mai cunoscut, "Nevermind" – o exprimare perfectă a atitudinii muzicale punk, clasice, rock şi pop - combinaţie care nu a mai fost folosită ori auzită până atunci. Succesul fulminant al formaţiei, care în 1992 era în vârful topurilor, i-a determinat pe cei din industria muzicală "să-şi aplece urechea” spre formaţiile "subterane", cărora li se oferea acum o platformă.
După ce s-a desprins de "Sub Pop", Nirvana a descoperit în Seattle formaţia "Sunny Day Real Estate" şi, în 1994, au lansat primul lor album, "Diary". Cu acest album, "emo-ul a început să facă valuri în afara comunităţii hardcore", dându-se astfel startul pentru "frenezia Emo". Influenţa lor asupra comunităţii Emo a fost imensă. Genul "emo-core" fusese lansat şi mergea, formaţii ca "Mineral", "Texas is the Reason" şi "Christie Front Drive" urmând linia melodică a celor de la "Sunny". Astăzi, emo-ul a evoluat în diverse stiluri şi sunete, care îşi lasă amprenta, în felul lor, asupra genului.
Cum recunoaştem un emo-kid"
Se îmbracă exclusiv în negru, refuză orice urmă de drăgălăşenie, sunt teribilişti şi le place să-şi picteze unghiile în negru" - aşa descrie una dintre sutele de definiţii din The Urban Dictionary noţiunea de "emo kid". La început (1985-1994), termenul de emo era folosit doar în muzică, pe parcursul anilor cuvântul cunoscând un vast domeniu de întrebuinţări. Ascultătorii acestui gen de muzică au devenit "emo-kids", felul în care se îmbracă a devenit "emo-style", maniera în care se machiază "emo make-up" şi, foarte posibil, modul în care reacţionează "emo-acting". Mai multe trupe - A Fire Inside, Fall Out Boy, Funeral for a Friend, Panic! at the disco, Taking back Sunday - au fost etichetate drept emo pentru ritmul cântecelor, semnificaţiile versurilor, modul de a se îmbrăca sau machia a cântăreţilor ş.a. Mulţi fani nu sunt de acord cu felul în care idolii lor sunt catalogaţi, negând cu desăvârşire faptul că aceştia ar cânta muzică emo. Într-un interviu, chiar Guy Picciotto, întrebat fiind cum se simte precum "creatorului genului de muzică emo", a răspuns: "Nu recunosc această atribuţie. Întotdeauna am crezut că este cel mai retardat termen inventat. Ştiu că toate trupele urăsc să fie astfel etichetate"
O modă ce prinde teren
Curentul emo este frecvent identificat cu o anumită modă. Termenul "emo" e deseori asociat stereotipic cu blugi strâmţi, breton lung întins pe o parte a feţei sau peste unul sau chiar amândoi ochi, drept, negru închis la culoare, tricouri strâmte, care de obicei au inscripţionate pe ele numele unor trupe de rock, curele cu ţinte cu catarame, tenişi de pânză în genul converşi all stars, adidaşi de skater sau alţi papuci negri (în general vechi, ponosiţi) şi groşi, ochelari cu ramă neagră groasă eventual şi o geantă lungă tip poştaş.
Moda emo s-a schimbat în timp. Trendul iniţial prevedea păr simplu, fără cărare, pulovere strâmte, cămăşi şi geci.